Bu yoldan maksat; Allahü Teâlâ'yı her an zikreder olmaktır. Eshâb-ı kiram zamanında buna "İhsan" ismi verilmiştir
30 Ağustos 2016 Salı
Deizm...
Bir tanrının varlığına inandığı halde, peygamberlerin varlığını kabul etmeyen, diğer bir deyişle bir dine inanmayan, deist denen, bir kısım insanlara hakikati tebyin(açıklama) için bir kaç delil ile peygamberlerin varlığının zorunlu olduğunu açıklayacağız.
Tanrının özelliklerinden bazıları neredeyse tüm dünyada birbirinin aynısıdır. Mesela Tanrının ezeli, ebedi, kusursuz olması gibi sıfatları bir Hindu ve bir Hristiyan için ortaktır. Çünkü akıl bunu gerektirir. Mesela, bigbang sebebiyle, kainatın ezeli olmadığını kabul eden bir deist tanrının zorunlu olarak ezeli ve yoktan var edebilme kudretinde olduğunu kabul eder. Tanrının her şeyi bilen olması ise kainata koyduğu kuralların kusursuzluğundan anlaşılır. Kaninatta her şeyin bir sebep ve sonuç ilişkisi içerisinde, hikmetle işleyişi ise bir Hakim-i Mutlak-ı (Her işini hikmetle yapan) haber verir. Böylece Arapça Subhan(kusursuz) bir tanrı tarifine kolayca varılabilir.
İşte bu kusursuz tanrının manasız, boş bir iş işlemeyeceği aşikardır. Bu alemleri neden yarattığı, insanı neden bu aleme yerleştirdiği, neden insana irade ve tefekkür(düşünme) yeteneği verdiği hakkında düşünülür ise, Tanrının yaratıkları tarafından tapılmak, sevilmek ve bilinmek istediği, bu vazifeler için ise insanı seçtiği ortaya çıkar. İlk insanı yarattığında ona vazifelerini, neden yaratıldığını açıklamış olmalıdır. Daha sonra kendini unutan insanlığı tekrar kulluk yoluna sokmak üzere, sonsuz merhametinin gereği bazı kullarını kendisi için haberci seçmesi ise yine bir zorunluluktur.
Tanrının mutlak adil olduğu, ancak dünyada adaletin olmadığı ortada olduğuna göre muhakkak bir adalet gününün var olması gerektiği anlaşılır. Bu adalet gününü unutan insanlara tekrar gerçekleri hatırlatmak, tanrının emirlerini ve yasaklarını bildirmek ve onlara tam bir örnek teşkil etmek bu seçilmişlerin vazifeleri olmalıdır.
Yani peygamber denen tanrının seçilmiş kulları olmak zorundadır. Kusursuz bir tanrının, sebepsiz yere irade ve fikir sahibi yaratıklar yaratıp öldürmesi kabul edilemez. Mesele kimlerin gerçekten hak bir yol üzere olduğunu bulmakta sanırım.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder